Op weg naar St Franciscus

7 september 2022 - Assisi, Italië

Angelique: Ciao tutti, ik ben in gebreke gebleven, want ik zou gisteravond schrijven over onze reis van Cesena naar Assisi. Maar mijn bedje lag zo lekker en ik was zo moe. Omdat we geen echt plan hadden en geen bezienswaardigheden gepland hadden, heeft Sharon wat gegoogled en heeft zo de grotten van Frasassi gevonden. Dat leek ons wel mooi om naar toe te gaan. Zoals er vele wegen naar Rome leiden, zo ook naar de grotten. Veel wat overdreven maar de keus was uit een kortere maar saaie weg langs de kust of de lange weg door de bergen. Onze keus viel op de lange weg 😁⛰. De route ging deze keer wel gewoon over een soort van snelweg, maar met uitzichten over heuvels met wijnranken en olijfbomen.
bij de grotten gekomen blijkt dat je 1500 meter verderop een kaartje kan kopen en je auto kan parkeren. Gelukkig rijdt er een bus heen en weer. Wat blijkt de Bolderman groep is er ook. Gezellig met een meute Nederlandse toeristen in het busje 🤮🤮🤮.
Je kunt de grotten allen bezoeken onder begeleiding van een gids. Wij hebben gekozen voor een Italiaans sprekende gids. Anders moesten we meer dan een uur wachten.
De grotten van Frasassi zijn echt heeeeel erg mooi. En de temperatuur in de grotten is een fantastische 14 graden. Al verstaan we bijna niets van wat de gids zegt, we kijken onze ogen uit. De rondleiding is 75 minuten!! Het is echt een van de mooiste ter wereld in zijn soort.

Weer op de parkeerplaats gekomen is het al half 5 en we hebben echt heel erg trek. Dus eten we een broodje voordat we naar Assisi rijden. Toch nog iets meer dan een uur rijden. Bij Assisi aangekomen zien we de oude stad al liggen.

Onze Agriturismo Colle Degli I Olivi is weer prachtig gelegen, net buiten Assisi. Deze keer een olijfboomgaard. Na onze tassen op de kamer hebben gezet gaan we naar buiten en zien een prachtige zonsondergang over de heuvels met oliijbomen. Omdat het nog warm is gaan we even in de tuin zitten, maar we worden opgevreten door de muggen. Sher en ik genieten binnen van het uitzicht en moeke, de die hard, heeft nergens last van en blijft buiten zitten. En dan is het donker… we gaan terug naar de kamer, gooien de ramen open, licht uit en voelen een heerlijk windje door de kamer gaan. En ja toen ben ik in slaap gevallen 🥱😴😴😴

1. Truus en Jomie:
    7 september 2022
    Lieve 3,
    Wij genieten mee van jullie mooie maar drukke reis Italië.
    Veel moois te zien.
    Dora zal vast en zeker weer een mooi album maken.